אדם יכול לראות את כל העולם, מלבד את פניו. ציירים ופסלים מתבוננים במראה או בתמונות על מנת לצייר ולפסל דיוקן עצמי. המשורר, מתבונן בראי נפשו ויוצא אל מסע פנימי אל נבכי הנפש ומתוכם כותב שירה שהיא דיוקן עצמי שלו.
סלפי פואטי – מפגש מעורר השראה, מבוסס על שיריו של המשורר שוקי גוטמן שהתפרסמו בארבעת ספריו 'פסנתר מושתק קול', 'מיקוד עצמי', 'כוכבים ביום' ו'לאן אתה רץ?'.
השיח מפגיש את התלמידים עם נושאים של מודעות עצמית, גיבוש זהות, משמעות, שאיפות, חוסן רגשי וכל זאת באמצעות קריאה משותפת בשירים שהם דיוקן עצמי והתנסות בחווית כתיבה.
הָיִיתִי יֶלֶד קְרֶמְבּוֹ,
רָגִישׁ וְשָׁבִיר,
מִשְׁתַּהֶה אֲרֻכּוֹת
מוּל חַלּוֹנוֹת רַאֲוָה
שֶׁל קוֹנְדִיטוֹרְיוֹת בְּאַלֶנְבִּי.
נוֹעֵץ עֵינַיִם בּוֹהֲקוֹת בִּנְיַר כֶּסֶף,
עוֹטֵף עַצְמִי בְּדִמְיוֹנוֹת זֹהַר.
יֶלֶד קְרֶמְבּוֹ,
נָמֵס בְּקַלּוּת,
נִדְבָּק בְּוָנִיל תּוֹצֶרֶת בַּיִת,
מִמַּדַּף הַמְּתִיקָה,
מֻקְצָף וּמַקְצִיף.
אָטוּם וּפָרִיךְ לְמַגָּע.
בִּבְסִיסִי עוּגִיַּת הַפְּרָס,
מִי שֶׁטָּרַח וְהִגִּיעַ עַד הֲלוֹם,
נוֹגֵס וְנִנְגָּס.
עִם בּוֹא חֹרֶף,
אֲנִי נַעֲשֶׂה רָגִישׁ יוֹתֵר,
וְקוֹרֵא לְעַצְמִי
קְרֶמְבִּי.
מפגש מרתק עם שוקי גוטמן, משורר ואיש חינוך (M.ED), יזם ומרצה, מאמן בכיר להעצמה אישית ותהליכי שינוי.
כוחן של מילים ועוצמת הדיוק שבכתיבה מפתחים אצל האדם הכותב מיומנויות של התבוננות, חשיבה יצירתית וגמישות מחשבתית.
רישום חוויות ואירועים בטקסט הוא תהליך מצמיח, מפתח את העולם הרגשי והבין אישי ומסייע להתמודד בעולם כאוטי ומשתנה. בהרצאה מיוחדת ומקורית פוגש העולם העסקי את עולמו של המשורר ולומד כיצד ניתן לייצר הרמוניה בתוך השונות.
איש עסקים מצליח תיאר זאת כך: "שירה אף פעם לא דיברה אלי. עד שיום אחד שמעתי שיר של יהודה עמיחי, שריגש אותי באופן שלא הכרתי. התחלתי לכתוב בעצמי, והיום לאחר הוצאת שני ספרי שירה, אני מרגיש ברור לעצמי, חד יותר ומדויק באופן קבלת החלטות ניהוליות ותהליכים שאני מוביל בחברה שבבעלותי"
למידע נוסף: 0542012075 eshpoetica@gmail.com I
מַה צָרִיךְ אָדָם
בְּצֵאתוֹ לְמַסָּע מִדְבָּרִי
בְּלֵב לַיְלָה רוֹעֵם,
בְּאֵין תַּחֲנַת אוֹטוֹבּוּס
בְּקִרְבַת מָקוֹם?
מִזְוָדָה רַחֲבַת מִדּוֹת
הָאוֹצֶרֶת אֲהָבוֹת גְּדוֹלוֹת:
אַרְבָּעָה סִפְרֵי אוֹר
בְּכוֹנָנִיּוֹת עֵץ נֶפֶשׁ,
נַעֲלַיִם לִמְנוּחַת אֹהֶל,
חֻלְצָה מִתְקַפֶּלֶת מֵעַצְמָהּ
וּמִכְנָסַיִם סוֹפְגֵי חֲבָטוֹת.
מוּל כֹּחוֹת הַמִּדְבָּר
לֵילוֹת יְמֵי הָאָבָק
אַרְיוֹת הַחֹשֶׁךְ וְהָאֵימָה
תְּלָאוֹת הַמַּיִם הַנִּסְתָּרִים
וְגַלֵּי הַדֶּרֶךְ בַּשָּׁמַיִם.
בְּצֵאתוֹ לְמַסָּע מִדְבָּרִי
צָרִיךְ אָדָם מַרְאָה עֲגֻלָּה
לְהַבִּיט בְּפָנָיו
בְּהַשְׁכָּמַת מָחָר.
השתקפות מראות השואה בשירי משוררים: שחוו את הזוועות – מי מהם ששרדו ומי שנרצחו, שראו את התופת ממרחק גיאוגרפי ומנקודת מבט של זמן. האם ניתן לתאר בשירה את השואה? מהי המשמעות של כתיבת שירה בגטו? מחנה השמדה? האם מי שלא היה שם יכול לכתוב על השואה?
מפגש מרתק שיעסוק בסוגיות אלו ועוד עם המשורר שוקי גוטמן, איש חינוך (M.ED) וחוקר שירת השואה, מחבר הספר 'מה איבדת בפולין'.
למידע נוסף: 0542012075 eshpoetica@gmail.com I
אֵין לִי מֵטָפוֹרָה לַשּׁוֹאָה
וְלֹא דִּמּוּי לַהֲרִיגַת צִבּוּר גָּדוֹל.
אֵיךְ הִיא מְנַהֶלֶת כַּעֲסָהּ
וּמָה לוֹבֶשֶׁת בְּבֹקֶר מָחֳרָת.
בְּאֵיזֶה בֶּגֶד מְחוֹלֶלֶת
וְהַאִם פָּנֶיהָ קוֹפְאוֹת בַּכְּפוֹר,
שׁוֹלַחַת אֹדֶם בִּשְׂפָתֶיהָ
וּמְחַיֶּכֶת כְּשֶׁחַם בַּחוּץ.
מָתַי הִיא מִזְדַּקֶּנֶת
וּמְבַצְבְּצִים קִמְטֵי עֲמָלָהּ,
פַּסִּים רָצִים בְּאָפֹר־לָבָן
וְדוֹמַעַת כְּשֶׁקּוֹרְאִים בִּשְׁמָהּ.
וּבַסּוֹף,
הַאִם הִיא מֵתָה
וְנִשְׁמֶרֶת עַל מָסָךְ שָׁבוּר?
שוקי גוטמן נפגש עם תלמידי שכבה ט' בתיכון המושבה, והרצה בפניהם את הרצאתו 'סלפי פואטי'. ההרצאה חשפה את התלמידים לעולם השירה בצורה נגישה ומתוך חיבור לעולמם שלהם, בגובה העיניים אך מבלי להתנצל ומבלי לשנות את שפת השירה. שוקי מדבר על השירה מתוך אהבה גדולה למילה הכתובה ומדביק את שומעיו באהבה זו.
התלמידים למדו להכיר שירים שהם דיוקן עצמי של המשוררים ולמדו מה המשוררים חושבים על עצמם תוך התבוננות במטפורות בהם השתמשו ובצירופי המילים הייחודיים בהם בחרו לתאר את עצמם.
הרצאתו של שוקי קולחת, מעניינת ומעוררת מחשבות ומזמינה את התלמידים למסע של התבוננות עצמית על עולמם שלהם, בכלים שעושים זאת המשוררים.
רונית כהן, רכזת מחזור י',
תיכון המושבה זכרון יעקב
הרצאתו של שוקי גוטמן בנושא שילוב הגישה הפואטית בחיים המודרניים ובתהליכי קבלת החלטות, יוצרת תובנות חדשות המסייעות להתמודד במצב של חוסר ודאות בחיינו תוך הבנת הצורך בשילוב חשיבה יצירתית המפתחת יכולת אמפתיה, אינטואיציה, מודעות פנימית לעצמינו ולחברה ויכולת התבוננות על האחר כל אלו הן תכונות חשובות המסייעות להשתלב חברתית, להפוך לאדם ערכי, איכותי ולהצליח בנתיב שנייעד לנו.
במהלך ההרצאה, שוקי נתן כלים יישומים למימוש הגישה, תוך הבאת דוגמאות, יצר דיון עם הצופים ועורר בהם מחשבה.
בברכה,
איקה הורוביץ, מורה לספרות ורכזת מקצוע בתיכון 'חקלאי', פרדס חנה כרכור
כאשת חינוך ותיקה, ברצוני להמליץ בלב חם על הרצאתו של שוקי גוטמן על הגישה הפואטית לבני נוער. שוקי דן בחשיבות של שילוב הממדים השונים של הגישה הפואטית בארגז הכלים המרכיב את האישיות. הוא מדגים כיצד אימוץ הגישה הפואטית מסייע לאדם להתמודד עם האתגרים שמציבה בפנינו המאה ה-21 וכיצד יש בה לחזק את החוסן האישי ולהעשיר את אישיותו של הפרט. הרצאתו, המלווה בדוגמאות מרתקות, תעודד את בני הנוער שיזכו לשמוע אותו, לגבש אישיות ערכית, חזקה ואיכותית
דלית פרנקל, מורה לתנ"ך
תיכון טשרניחובסקי נתניה
ביקשתי משוקי גוטמן, ששיריו והרב תחומיות שלו מרתקים אותי, לתת הרצאה בסמינר ״היום שאחרי התואר״ לתלמידי מנהל עסקים במסלול האקדמי של המכללה למנהל.
שוקי דיבר על אינטליגנציה פואטית והיכולת של כתיבה לסייע לתהליכי הכרות עצמית, יצירתיות, חוסן מנטאלי וקבלת החלטות. הרצאה מעניינת ומיוחדת שעוזרת מאוד לתהליך ההרמוני של התנהלות בחיים ובקרירה. השילוב של שירה בפיתוח מודעות עצמית, הבנת תהליכים והתפתחות אישית הוא ייחודי, נגיש, מרגש ופותח עולמות.
שוקי משלב בהרצאתו דוגמאות מגוונות שפותחות בפני הסטודנטים שערים להבנה טובה יותר של המושגים משמעות וייעוד.
זיו סגל, מרצה בכיר,
המסלול האקדמי המכללה למנהל